20.08.2015

Alltid vid din sida

Följ med oss på en guidad tur bakom scenen och lär dig mer om det spännande arbete som vårt internationella serviceteam utför varje dag.

Våra kunder kan lita på våra experter och pålitliga kontakter i mer än 80 länder över hela världen. I Europa täcks marknaden primärt av vår dedicerade säljavdelning. Kunder utanför Europa servas av våra kommersiella partners och Aebi Schmidt International, som finns över hela världen. Detta inkluderar även ett högspecialiserat serviceteam på fem man som kan åka nästan vart som helst i världen och utföra de mest krävande uppgifter.

Simon Bücklers är en av dem. Precis som alla medlemmar i teamet "Den internationella serviceavdelningen", är han en renommerad specialist när det gäller fordon  och utrustning från Aebi Schmidt. Han har lärt sig sitt yrke från grunden. -"Tack vare min utbildning som finmekaniker hos Aebi Schmidt på fabriken i St. Blasien, har jag fått en goda kunskaper om våra maskiner och utrustning. Denna kompetens krävs inte minst när vi åker ut på uppdrag över hela världen eftersom våra återförsäljare och kunder har stora förväntningar på oss. Sedan måste vi åtgärda felen så snabbt som möjligt för att förhindra kostsamma stillestånd på maskinerna", säger Simon Bücklers. Det är därför som all ny personal på det internationella serviceteamet först måste få minst ett års utbildning för att lära sig allt om produkterna och deras funktioner in i minsta detalj. Detta även om de har teknisk bakgrund från fordonsbranschen. 

En vanlig arbetsdag under ledning av teamets chef, Daniel Böhler, är allt annat än normal. Man behöver inte bara tekniska kunskaper utan även en hög grad av flexibilitet och spontanitet. "Vi kan alla räkna med att bli inkallade när som helst, även på helger och röda dagar och till och med mitt i natten. Detta kan t.ex. hända om ett underhållsfordon för halkbekämpning har ett problem på en flygplats på andra sidan jordklotet. Och då kan vi ju inte vänta tills kontoren öppnar hemma hos oss.

Men för att spara på våra resurser och kostnader, försöker våra servicetekniker först att analysera problemet via telefon eller via fjärråtkomst till diagnosdatorn på plats och om möjligt åtgärda felet på detta sätt när vi får en långväga förfrågan om hjälp. Det är ofta möjligt att åtgärda förmenta fel genom ett fåtal manuella justeringar. Om den digitala "första-hjälpen" inte löser problemet, åker en kollega från teamet iväg kort därefter med en väska med specialverktyg för att lösa problemet på plats. Innan dess är det normalt nödvändigt att organisera de utbytesdelar som krävs och koordinera frakten till den plats där de behövs. "Att vi har ett så nära samarbete med vår reservdelsavdelning är en enorm fördel för oss", förklarar Simon Bücklers. "Våra kollegor sitter på kontoret i dörren bredvid, och det korta avståndet hjälper oss även att få rätt reservdelar till rätt destination på snabbast möjliga sätt."

Förutom serviceuppdrag har Simon Bücklers och hans kollegor även andra viktiga uppdrag. De utbildar återförsäljarna så att de kan montera maskiner eller utföra komplicerade servicearbeten på egen hand. Dessutom kan de arbeta på plats med att montera nya fordon som t.ex. Schmidt SK monterbara sopmaskin eller utföra nödvändiga ändringar på fordon.

Varje arbetsinsats är lika unik som våra kunder. Bara under de senaste fem åren har Simon Bücklers rest mellan 31 olika länder över hela världen åt Aebi Schmidt International. Från Island och Norge till Sydkorea, Vietnam, Saudi Arabien och New Zealand.

Vi frågar honom vad som är det roligaste med hans arbete. Simon Bücklers behöver inte fundera länge. Å ena sidan att lösa tekniska utmaningar och ha möjlighet att hjälpa en
kund med ett problem eller instruera dem så att de kan använda sin nya maskin. Å andra sidan är det kanske mest spännande att man möter väldigt varierande människor och kulturer. Många gånger har Bücklers upplevt hur han först blivit betraktad som en främling, men mer som en kollega när det blivit dags att åka vidare.

Simon Bücklers har ingen aning om vart nästa uppdrag kommer att föra honom. Men en sak är säker. Han kommer vilja tillbringa sin semester hemma i Schwarzwald då han uppskattar att för en gångs skull slippa packa sin resväska.

Schmidt_Australien

Två Schmidt Supra snöfrässlungor i staden Bright, Victoria i Australien

Schmidt_India

Det finns ett stort intresse för våra utbildningar som här i Srinagar i Indien/Kashmir …

Schmidt_Vietnam

… eller i Ho Chi Minh City i Vietnam.

Schmidt_Dubai

Olika länder, olika behov. En Senior 2000 borstar bort sand från

vägbanan i Dubai.

Schmidt_Airport_Indien_050

Schmidt CJS förarutbildning vid Leh flygplats i Indien/Kashmir med en höjd på ca. 3 500 m över havet.

Schmidt_SK600_Flughafen_Indonesien4

Våra servicekollegor arbetar även på plats för att utföra monteringsarbeten, informera och hålla i utbildningar när nya maskiner levereras som t.ex. när åtta Schmidt SK600  monterbara sopmaskiner levererades till olika flygplatser i Indonesien.

Aebi_TT

Testkörning efter en reparation på en Aebi TT240 i Gerardmer, Vogeserna.

Schmidt_Airport

Schmidt TJS 560, förarutbildning vid Keflavik flygplats på Island.

Schmidt_Airport_Eqipment_India

Leverans av en Schmidt CJS och förarutbildning i Talakan i Ryssland vid ca. -42°C.

Schmidt_Service_Team

Serviceavdelningens internationella team

Överst från vänster till höger: Tobias Winkler, Markus Böhler

Nederst från vänster till höger: Waldemar Arndt, Simon Bücklers, Daniel Böhler