24.04.2015

ASH Group presenterar kommunalteknikens framtidstrender ända inpå huden på 2500 meters höjd

Fler än 850 deltagare från hela världen besöker "Professionals at the top 2015"

På Österrikes högsta berg, Grossglockner, blir det lugnt varje år i november. Då börjar vinterspärren, Grossglockners högalpinväg - en av de vackraste panoramasträckorna i Europa - är inte längre passerbar för fordonstrafik på grund av snömassorna. Fram till våren när den 48 km långa passvägen vaknar ur sin vintersömn och görs fit för den nya säsongen. Denna inleddes nu inom fackkonferensens "Professionals at the top" ramar från 20-22 april. Tre dagar stod de 1638 höjdmeterna från dalgången upp till Fuscher Törl helt i de kommunala framtidstrendernas tecken.

Över 850 gäster från hela världen antog ASH Groups inbjudan. Bland dessa fanns ansvariga för flygplatser, motorvägsmästerier, kommunala inrättningar eller jordbruksteknikföretag. För: vare sig det handlar om halkbekämpning eller vinterunderhållsarbete, gaturenhållning eller parkvård - det är inte längre tillräckligt att bearbeta en viss sträcka under en viss tid med saltspridare eller sopmaskiner. Fordringarna på kommunala tjänster blir alltmer komplexa, samtidigt ökar trafiken på gator och motorvägar. Höga förväntningar alltså - inte bara på förarna, utan även på den utrustning som används.

Prestandan på maskiner och apparater har utvecklats rasande de sista åren. Men vilka produkter är de rätta för de olika ändamålen? Hur kan intuitiva kontrolluppfinningar bidra till ett plus i trafiksäkerhet och körkomfort? Varför är funktionalitet och ergonomi inga motsägelser och vilka fördelar erbjuder en simultankontroll av fordon och central? Svaret på dessa frågor och mycket mer kunde besökarna på fackkonferensen uppleva live och under reella förhållanden.

Upptakten till evenemanget bildade kongressinvigningen i nationalparkvärlden i Mittersill. En nerdykning i upptäcksvärlden Nationalparken Hohe Tauern var mottot. Bredvid en 360°-biograf, en glaciärvärld och ett bildgalleri väntade ett mycket speciellt föredrag gästerna. Wisi Zgraggen, lantbrukare från Erstfeld I Schweiz, beskrev hur hans liv förändrades drastiskt efter en arbetsolycka, vid vilken han förlorade båda armarna, och hur han trots detta aldrig gav upp sin självständighet. "Att det inte går, finns inte!" - med denna föresats mästrar han sedan dess sitt liv och appellerade även till de närvarande gästerna: "Det är ingen skam i att ramla omkull, så länge man reser sig igen". Med imponerande bilder presenterade Wisi Zgraggen hur Aebi byggt om en Terratrac TT280 särskilt för hans behov. Nu kan han ratta fordonet med bara fötterna och hämta alla funktioner och styranordningar med hjälp av en särskild manöverpanel. 

Koncentrerad teknik väntade gästerna tillställningens andra dag.   Ca 50 fordon och apparater från områdena vinterunderhåll, kommunalt sommarunderhåll och jordbruksteknik kunde upplevas live på de olika fackutställningarna. Medan man kunde testköra Aebi-transportörer, Combicuts och Terratracs i Fusch vid foten av Grossglockner, väntade röjningsfordon och saltspridare, sopmaskiner och påbyggnadsmaskiner för traktorer och nyttofordon uppe vid betalstationen Ferleiten. En highlight för många besökare var live-demonstreringen av olika vinterunderhållsfordon på knappt 2500 meters höjd vid Fuscher Törl. Förflytta väldiga snömassor med lätthet och sedan slunga dem upp till 40m bort - för de båda snöfrässlungorna SchmidtSupra 4002 och 5002 eller Claas Xerion-traktorn med Schmidt FS110 snöfrässlunga var detta inget problem. Multitalangen Mercedes-Benz Unimog kunde upplevas med olika påbyggnadsmaskiner som t ex sidosnöslungar S 3.1, snöfrässlungan FS 105 eller snöfräsen VF-Z. Tillsammans med en Steyr-traktor och en Aebi TT280, som även dem var utrustade med snöfrässlungor, virvlade vinterunderhållsproffsen vid slutet av koreografin än en gång upp ordentligt med snö och erbjöd en imponerande show.

Tillfälle att utbyta erfarenheter och få insyn i praxis gavs det dessutom inom vintersymposiets ramar. Tema var bland annat hur länge tösalter ska ligga kvar, väderleksrapportensbetydelse för vinterunderhållstjänst eller användningsmöjligheter för Data Mining. Även operatören av Europas största luftvridkors, flygplatsen London Heathrow, tillät en blick bakomkulisserna och berättade om de mångsidiga utmaningarna med en effektiv vinterunderhållstjänst inom flygplatsområden. Bredvid experter för ASH Group med representanter för märkena Aebi, Schmidt, Tellefsdal, Nido och DMi stod även partner från Mercedes Benz Unimog, Claas, MAN; VW, Steyr, Scania, LUfft, Mulag, RUD och ASFT till förfogande för att svara på besökarnas frågor.

"Vi ser tillbaka på en lyckad fackkonferens med en imponerande kuliss, som inte minst tack vare det storartade stödet från Grossglockner Hochalpenstrassen AG och kommunen Fusch med borgmästare Hannes Schernthaner kommer att något man minns länge" säger Rudi Rosenkamp, CCO för ASH Group. "Vi har demonstrerat vad människor och maskiner kan åstadkomma och visat hur viktigt det är att ha visioner. För som redan Antoine de Saint-Exupéry visste: "Framtiden ska man inte vilja förutse, utan så gott det går skapa". Alltså är det även vår dagliga strävan, särskilt idag att gestalta framtiden för vår produktportfölj, för det räcker inte om vi bara erkänner trender. Vi måste i rätt tid bringa dem till insats hos våra kunder. Så blir vårt försprång samtidigt till deras fördel."

www.facebook.com/Schmidt.ASHGroup 

https://www.flickr.com/photos/ash-group/sets/72157652160890355/

ASH_Group_PATT_2015_1

ASH_Group_PATT_2015_5

DSC_2886

PATT_

DSC_4843

DSC_4851

P4212595

IMG_0229

PATT_2

_MFL6785

_MFL6648

IMG_0060

ASH_Group_PATT_2015_15

DSC_5030